Rutinedelen er inndelt i fire underkategorier. Disse er: Daglige post og arkivrutiner: Beskriver den daglige postgangen i organisasjonen, fra post kommer inn, til den blir behandlet og deretter ekspedert.
- Daglige post og arkivrutiner for fagsystem: Beskriver den daglige postgangen i fagsystem.
- Arkivdokumentasjon: Beskriver hvordan dokumenter blir behandlet i fagsystem.
- Kvalitetssikring - internkontroll: Beskriver hvordan arbeidet med kvalitetssikring og internkontroll skal utføres.
- Tilgangstyring og roller i system med arkivverdig dokumentasjon: Beskrive hvordan tilganger og roller skal tildeles.
Periodiske rutiner: Beskriver rutiner som ikke blir utført daglig, men periodevis. Det vil f.eks vere rutiner som periodisering, arkivavgrensing, restanseoppfølging o.l. Spesialrutiner: Beskriver tiltak for særskilte hendelser, f.eks ved brann, oversvømmelse, soppangrep o.l. samt rutiner som gjelder spesielle arkivdeler. Forskjellen på regler - etter emne og rutiner/prosedyrer: Regler sier noe om hva du skal/ikke skal gjøre og rutiner/prosedyrer forteller hvordan du utfører oppgavene. |